5 tips voor de feestdagen!

Gepubliceerd op:

5 Tips om zonder schuldgevoel te genieten van de feestdagen

De feestdagen komen er weer aan. Een gezellige tijd: samen zijn met vrienden & familie. En ja, daar hoort traditiegetrouw ook lekker eten bij. Echt genieten dus! Hoe je dit op een verantwoorde manier doet? Daar vertellen we je graag meer over. Geniet gerust met volle teugen, want de bekende uitspraak ‘je wordt niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst’ is wat ons betreft helemaal waar!

 

Balans tijdens de feestdagen
Als je het hele jaar door bewust bezig bent met voeding, bewegen en een gezonde levensstijl, dan weet je waarschijnlijk maar al te goed dat één keer zondigen niet het probleem is. Een gezonde levensstijl gaat om goede gewoontes aanleren en daar voor een langere periode aan vasthouden. Alleen op die manier krijg je blijvend resultaat.

Gourmetstress & oliebollenangst
Het is wat ons betreft helemaal niet nodig om ten onder te gaan aan gourmetstress en oliebollenangst. Want ook tijdens de feestdagen ben je zelf nog steeds in charge als het gaat om wat je in je mond stopt. En daar horen ook gewoon lekkere dingen bij. Geniet met de hoofdletter G! En vind je het fijn om de balans te houden, denk dan eens aan de volgende slimme oplossingen:

Tip 1: you’re invited!
Vind je het fijn om zelf de regie te houden? Nodig je vrienden en familie uit om aan te schuiven voor een kerstdiner. Jij bepaalt dan wat er op het menu staat. Maar vergeet niet: ome Henk en tante Gerda lopen misschien niet warm voor super hippe & healthy maaltijden. Zorg dus voor voldoende variatie. Iedereen blij!

Tip 2: blijf bewegen
Oké, als het stormt en hagelt sta je misschien niet te popelen om naar buiten te gaan tijdens de feestdagen. Toch is het goed om ook tijdens dit soort ‘binnenzitdagen’ een frisse neus te halen. Lekker wandelen met je ouders, buiten spelen met de kinderen: er is altijd wel iemand te porren voor een flinke wandeling. En vergeet niet dat je op kerstochtend ook gewoon nog even een snelle workout kunt doen op zolder. Met een matje en wat leuke oefeningen heb je binnen no-time een leuke HIT-training voor thuis. Goed voor lichaam en geest.

Tip 3: keuzes maken
Eigenlijk is het tijdens de feestdagen niet anders dan anders: als je in balans wil blijven, dan is het zaak om keuzes te maken. Dus misschien neem je een wat lichter ontbijt om tijdens oud & nieuw met de lunch al aan je eerste oliebol te beginnen. Of kies je tijdens de kerstdagen juist voor een normaal dagmenu, zodat je in de avond geen flinke honger hebt en dus te veel gaat eten. En ach, wat is veel: het is feest, je leeft maar één keer. Dus nogmaals: geniet. Da’s namelijk ook heel gezond! 😉

Tip 4: cheers
Tijdens de feestdagen genieten van een lekker drankje? Lekker doen! Maar zorg er wel voor dat je naast je wijntje of bier voldoende water drinkt. Zo houd je je vochtbalans op pijl en dat scheelt ook in de kater de volgende dag. En denk goed na wat het je waard is: geniet je extra van dat éne glas wijn of ga je toch voor de hele fles? It’s all up to you. We don’t judge. Cheers!

Tip 5: je wordt niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst
Deze spreuk houden we er gewoon in. Want het is echt zo! Dus geniet met volle teugen, letterlijk en figuurlijk. Want ook al ben je na de feestdagen iets zwaarder dan voorheen: als je de draad weer oppakt, ben je binnen no-time weer in balans. Vertrouw op je gezonde verstand, je vaste routine en natuurlijk op de tips van ViMotion. Fijne feestdagen!