It’s all about balance!

Gepubliceerd op:

Ken je dat, dat het lastig is om je gezonde flow gedurende een hele week vast te houden? Doordeweeks lukt het vaak goed om een vast ritme van gezonde voeding en sporten aan te houden, maar dan staat het weekend voor de deur en is de balans weer helemaal zoek! No worries, wij hebben een paar handige tips voor je om de balans in stand houden.

Gerelateerde afbeelding

Keep it cool, keep it steady

Doordeweeks zit je in je vaste ritme: je staat op tijd op, gaat ontbijten en vervolgens ga je naar je werk of aan de studie. En als je bezig bent met een healthy lifestyle dan zorg je ervoor dat je overdag gezonde voeding bij je hebt. Zo kom je de dag makkelijk door zonder de verleiding van de onverantwoord of overmatig snacken. Herken je dit? Dan ben je al lekker bezig!

Maar natuurlijk zijn we allemaal mensen en dus is het logisch dat je niet alle verleidingen kan weerstaan. Dat is ook helemaal niet erg, want zo nu en dan een ‘guilty pleasure’ hoort er zeker bij en voel je daar dus vooral niet ‘guilty’ over. Wil je de balans niet kwijt raken, pas deze tips dan eens toe:

Balanstip 1: the day after – de balansdag

Heb je het weekend nét een beetje te gezellig getafeld? Drankjes gedaan? Dan kan het zijn dat de weegschaal dit op maandagochtend laat zien. Maar geen nood: las gewoon een balansdag in! Doe dit lekker direct op maandag. Dan heb je meteen een healthy ritme te pakken en je werkt de ‘schade’ van het weekend – als je dat zo ervaart – direct weg. Tijdens een balansdag kun je bijvoorbeeld voornamelijk groenten en fruit eten en koolhydraten vermijden. Een andere optie is een sapdag of een combinatie van overdag sapjes en in de avond een lichte maaltijd. Whatever works for you!

Balanstip 2: intermittent fasting

De term intermittent fasting komt de laatste tijd steeds vaker voorbij. Je kiest er dan voor om een aantal uren per dag te vasten. Hiermee bespaar je calorieën. Best effectief dus als het om de stand van de weegschaal gaat. Je eet bijvoorbeeld je eerste maaltijd om 12 uur aan het begin van de middag en je eet ’s avonds na acht uur niets meer. Maar let wel: de één kan met gemak zijn ontbijtje laten staan, terwijl de ander hierdoor een mega energiedip krijgt. Dus experimenteer hier gerust mee, maar luister goed naar je lichaam. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden… Zo ook de volgende tip!

Balanstip 3: besparen op calorieën 

Heb je ’s avonds een etentje staan? Super leuk en daar moet je dan ook optimaal zonder schuldgevoel van genieten. Ook van het toetje, als je daar nog ruimte voor hebt! Wil je toch balans houden, maak dan overdag gezondere keuzes. Laat een tussendoortje schieten, kies voor zwarte koffie in plaats van een grote latte en neem een salade als lunch. De calorieën die je overdag bespaart, neem je tijdens je etentje weer tot je. Kortom: met een beetje mazzel kom je onder aan de streep goed uit. En de ochtend na het etentje natuurlijk lekker sporten en door naar een gezond ontbijtje of naar balanstip 2. 😉

Balance is key, zeggen ze. Dat klopt. Maar balans is ook voor iedereen weer anders. Tips of praktische hulp nodig? Onze trainers staan altijd voor je klaar!